Stresshantering – hur behålla lugnet när hösten drar igång?

Therese Wallin Therese Wallin september 13, 2018

I går eftermiddag när jag skulle hämta min son på hans dagbasketläger mötte jag en bil precis där vägen går ihop i ett körfält. Bilen jag mötte kom i en väldigt hög hastighet och jag missbedömde farten och trodde att jag skulle hinna köra igenom passagen före, trots att den andra bilen hade förtur. När jag upptäckte mitt misstag stannade jag till och körde åt sidan. Kvinnan i den andra bilen reagerade med att skrika, hytte med knytnävarna och gjorde tecken som tydligt visade att hon tyckte att jag var en idiot. Jag reagerade instinktivt med att bli spänd, började prata högt för mig själv och svära över hur j..la stressade alla vi storstadsbor är och att jag och min familj istället borde flytta upp till Hälsingland eller var fasen som helst där folk är lite mer chill. Kanske uppfattade den andra kvinnan situationen som farlig men jag tror snarare att hon hade just bråttom och blev vansinnigt irriterad över att jag gjorde fel och på det sättet hindrade henne från att ta sig snabbt fram. Men att ha bråttom har mycket att göra med rädsla och att känna sig hotad. Jag var säkert också i ett ”bråttomtillstånd” trots att jag just då inte alls hade någon anledning av vara det. 

Varför berättar jag nu det här? Jo därför att det finns mycket att lära av den här vardagliga situationen. På våra ledarskapsträningar pratar vi om, tränar på och tydliggör fem grundläggande förhållningssätt som du behöver ha integrerat för att andra ska uppfatta dig som stärkande. Ett av dem kallar vi för ”gilla läget”. Det vi menar med ”gilla läget” är att vara i ett tillstånd av ”icke-dömande”, ett tillstånd där du inte är reaktiv utan istället aktivt väljer vad du gör, säger eller agerar. När vi har bråttom, när vi stressar tappar vi den förmågan och blir ofta irriterade, kritiska eller reaktiva. Så fort vi inte ”gillar läget”, även om det visar sig väldigt subtilt som i en kritisk ton, en snörpig mun eller en otålig fråga så uppfattar motparten detta och känner sig ”fel”, ”otillräcklig” och det triggar i sin tur hen att hamna i sina försvar och sen är den onda cirkeln igång.

Det vi menar med ”gilla läget” är att vara i ett tillstånd av ”icke-dömande”

Händelsen ovan är ju ett övertydligt exempel på just detta men i allas våra liv, både på arbetet och hemma finns det mängder av exempel på precis samma fenomen. Jag tror att en väldigt stor del av våra konflikter, grusiga relationer, ohälsa och disharmoni kommer sig av att vi om och om igen inte ”gillar läget”. Har du några egna exempel på mer subtila situationer när detta har hänt? Berätta gärna!

När nu hösten drar igång är det lätt att vi automatiskt faller in i att bli stressade och då pratar jag inte nödvändigtvis om att vi har mycket att göra utan om att vår kropp och hjärna hamnar i ett stressat förhållningssätt, ett ”bråttomtillstånd” eller i panik. Jag upptäckte själv att jag efter bara en dag på kontoret (efter semestern) hamnade i ett tillstånd där jag hade förhållningssättet ”jag kommer inte att hinna”, och med den inställningen, med de glasögonen på så blev jag smått panikslagen och inte särskilt effektiv.

Hur kan vi träna oss på att i högre grad ”gilla läget”, att inte hamna i olika ”bråttomtillstånd”? Vi har alla vår individuella väg framåt, men ett första steg är att bli medveten om när vi hamnar i att inte ”gilla läget”. Du kan ofta märka det genom att du blir spänd, pratar fort, får en kritisk ton, känner dig bättre än den andre (blir dömande), blir rädd eller känner dig stressad etc. Nästa steg är att försöka identifiera vad det är du tänker som gör att du hamnar i det tillståndet och därefter se om du kan hitta ett alternativt sätt att tänka, ett alternativt förhållningssätt.

Vill du träna på att i högre grad ”gilla läget”? Välkommen till Tuff ledarskapsträning steg 1. Vi håller även skräddarsydda träningar på hur man som chef kan stötta stressade medarbetare eller hur man som medarbetare på ett bättre sätt kan ”ta kommandot” över stressens negativa påverkan.

Vill du veta mer? Skriv gärna en rad till mig: therese.wallin@tuffledarskapstraning.se, eller ring oss på 08 – 446 16 20. 

Tuff ledarskapsträning steg 1