EN

Konflikträdda svenskar...

Carl-Erik Herlitz
6 augusti 2018

Händer som håller i pratbubblor som innehåller ett utropstecken, ett frågetecken och en våg

Satt på tåget från Kastrup, på väg till vårt torp i Småland, efter att ha lett ännu en kurs i Holland. Som vanligt var det någon som pratade så högt att alla i vagnen var tvingade att ta del av oändliga relationstrassel och diverse oförrätter. Jag satt och läste och tänkte, som jag gjort så många gånger förut, att han slutar väl snart. Men det gjorde han (såklart) inte. Så vi satt alla där och hoppades och väntade på att det skulle ta slut. Man kan också säga att vi satt där alla och undvek, undvek att ställa till något, en scen, nått jobbigt, nått konfrontativt.

Situationen påminner inte så lite om när jag ibland hamnar bredvid någon, oftast en annan man, på flyget och denne helt självklart lägger beslag på armstödet mellan oss. Också då har jag en sida som undviker konfrontation, en sida som sitter och försöker vara smal.  

Nåväl, denna gång, på tåget, så satt jag och läste Erin Meyers The Culture Map, om hur vi människor är lika och olika varandra, beroende på vilket land vi kommer ifrån. Boken kan verkligen rekommenderas och undersöker våra olika sidor utifrån 8 dimensioner. Bilden ovan visar en jämförelse mellan oss svenskar och de holländare jag kom ifrån. 

När jag såg detta, såg hur mycket vi undviker konfrontation jämfört med holländare, så hittade jag plötsligt i mig; ”ja men, nu får det räcka”! Jag reste mig upp, gick fram till prataren och sa: ”det funkar inte att du pratar så högt, kan du försöka vara tystare …?” Mannen vände sig förskräckt mot mig – vi är ju inte så vana att bli tilltalade av främlingar – och sa: ”oj, förlåt, visste inte det” och slutade därmed att prata i telefon. Jag gick tillbaka och satte mig … och njöt av tystnaden. 

Nästa gång jag flyger så skall jag prata om ”armstödet” …

Vill du komma i kontakt med oss?

Maila oss[email protected] eller ring oss tel. 08-446 16 20. 

Prova på vårt kostnadsfria webbinarium “Sluta motivera dina medarbetare”.