Motivation – en diagonal lösning på problemet

Therese Wallin Therese Wallin augusti 30, 2018

Målningen finns på Berlin-muren, den del av muren som står kvar. Jag antar att den ska illustrera hur makthavare från andra sidan järnridån förhöll sig till medborgare som var av en annan åsikt. 

Och den skulle lika gärna kunna illustrera hur de flesta av oss bemöter någon som inte håller med, inte är motiverad eller helt enkelt inte vill. Vi tar till en diagonal lösning på problemet. 

I morse var jag på BVC med min 3-åring och pojken före oss ville verkligen inte gå in. Han gav tydligt uttryck för ”tummen ner”. Mammans (och troligen de flesta mammors och pappors) reaktion var att uppmuntra ”ja men titta vad som finns här, fina bilder och en bil” och pojken insisterade ”Nej jag vill inte”. ”Jo men du måste gå in nu”. Ju mer mamman försökte övertyga och locka desto mer frustrerad blev pojken. Väl innanför dörren var han så upprörd att han sparkade på dörren av vrede och skrek ”släpp ut mig, jag vill inte vara här!”. När till slut pojken släpptes ut lugnade han ner sig till dess att mamman på väg ut fortsatte ”ja men nu får vi ju komma hit igen och då måste du gå in i alla fall” och så var argumentationen igång igen. ”Nej jag vill inte gå in”. Ju mer mamman stod på sig desto mer skrek pojken. Det hela accelererade i kraftfull argumentation och ännu ett vredesutbrott. 

Så vad hade då mamman kunnat göra annorlunda? Det enkla svaret är LYSSNA. Inte en enda gång under vistelsen på BVC, bekräftade mamman att hon tagit in det pojken uttryckte. Jag är övertygad att om mamman sagt något i stil med ”Kalle jag ser verkligen att du inte vill gå in till sköterskan, utan hellre är kvar här ute” så hade han lugnat sig och sedan kunnat lyssna på mammans argument för att gå in.  På samma sätt är det med våra medarbetare som tappat motivationen, upplever missnöje eller inte vill samma sak som ledningen beslutat. Hur kan du som chef bidra till att dina medarbetare hittar motivation eller kan acceptera ett beslut? Här kommer tre råd: 

1.      Konstatera

Säg något om det du ser hos din medarbetare, ställ frågor som gör att han/hon får tillfälle att uttrycka sin brist på motivation eller sin motstridiga vilja.

2.      Lyssna

Lyssna så att din medarbetare känner sig hörd både i ord och känslor. Bekräfta att du förstått och hört.

3.      Coacha

När din medarbetare känner sig verkligt hörd bedarrar känslorna och ni kan ha en konstruktiv dialog om hur han/hon kan ta sig vidare, välja att förhålla sig till beslutet etc. Så, om du lyckas med att få din medarbetare att känna sig hörd är chansen större att ni båda får ut det ni vill av samtalet. Det som krävs är att du orkar och vågar stå ut med upprördhet.

Om du vill höra mer om vår syn på motivation kan du besöka vårt kostnadsfria frukostseminarium om motivation. Klicka nedan för mer information och anmälan:

Seminarium Sluta motivera dina medarbetare!

Vill du komma i kontakt med oss? Maila oss på info@tuffledarskapstraning.se eller ring oss på 08-446 16 20.